Про використання кваліфікованих електронних підписів платниками податків
Електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до норм Податкового кодексу України від
02 грудня 2010 року № 2755-VІ зі змінами та доповненнями, законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» зі змінами та доповненнями, від 05 жовтня 2017 року
№ 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2155) та інших нормативних актів без укладення відповідного договору.
Частиною першою ст. 1 Закону № 2155 визначено, що кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Згідно з вимогами абзацу другого частини другої ст. 17 Закону № 2155 застосовувати виключно засоби кваліфікованого електронного підпису чи печатки, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання мають:
органи державної влади,
органи місцевого самоврядування,
підприємства, установи та організації державної форми власності, державні реєстратори, нотаріуси та інші суб’єкти, уповноважені державою на здійснення функцій державного реєстратора для реалізації повноважень, спрямованих на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків фізичної або юридичної особи відповідно до закону.
Платники податків юридичні та фізичні особи при підписанні податкової звітності до 5 березня 2022 року мають можливість використовувати кваліфікований електронний підпис та печатку на незахищеному носії ключової інформації, що передбачено п.п. 3 п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 03 березня 2020 року № 193 «Про реалізацію експериментального проекту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів» зі змінами та доповненнями.
У відповідності до існуючого законодавства після 05.03.2022 електронні документи подані платниками податків (юридичні/фізичні особи) мають бути підписані кваліфікованим електронним підписом (далі – КЕП), згенерованим і розміщеним на захищеному носії.
На даний час ДПС планує надавати безкоштовні послуги бізнесу з дистанційної перегенерації особистих ключів КНЕДП ІДД ДПС, які наразі зберігаються на незахищених носіях ключової інформації, з подальшим їх зберіганням у «хмарі», у захищеному носієві ключової інформації.
Слід зазначити, що створена користувачем резервна копія шляхом копіювання КЕП з файлового носія на захищений носій ключової інформації, не буде вважатися як КЕП, що згенерований на захищеному носії.